Uczniowie Publicznego Gimnazjum z Krościenka nad Dunajcem na wymianie w Niemczech

Fot. Arch. szkoły 2014.06.08 20:37 / news / czytano 4238 / opinie 0

Wszyscy byli zachwyceni wyjazdem, zdobyli nowe doświadczenia i przyjaźnie. Przeczytaj dzień po dniu jak spędzali czas w Meiningen.

DZIEŃ 1
Po trzynastogodzinnej podróży przez Polskę i Niemcy nareszcie dotarliśmy do Meiningen- urokliwego miasta usytuowanego niedaleko Frankfurtu. Jego atrakcją są przede wszystkim: zamki, kościoły protestanckie oraz teatr. Każdy czekał na pierwsze spotkanie. Ujrzeliśmy polski napis na starym budynku gimnazjum:  „MILE WIDZIANY". Z łatwością mogliśmy rozpoznać kolegów z Niemiec- na ich bluzkach przyklejono plastry z imionami. W szkolnej stołówce czekał poczęstunek przygotowany przez rodziców. Przywitał nas dyrektor szkoły, życząc udanego pobytu. Zawarliśmy pierwsze znajomości. Później każdy z uczniów pojechał z rodziną do domu.

DZIEŃ 2
W środę uczestniczyliśmy w niektórych zajęciach lekcyjnych. Spodobały się nam dobrze wyposażone sale. W czasie długiej przerwy mieliśmy okazję skosztować wypieków uczniów. Tego dnia uczestniczyliśmy także w próbie generalnej koncertu symfonicznego. Niesamowite dźwięki skrzypiec, basów, fletów, bębnów, fortepianu i klarnetów przypadły nam do gustu. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po znanym w całej Europie teatrze w Meiningen. Po powrocie do szkoły braliśmy udział w zajęciach dodatkowych prowadzonych raz w tygodniu. Na lekcji angielskiego rozmawialiśmy o wymianie, poznawaniu nowych kultur i doskonaleniu umiejętności językowych. Po południu odwiedziliśmy „serce ” historycznego miasta - kościół protestancki. Ze szczytu jego wieży mogliśmy podziwiać malownicze widoki. Wspólnie byliśmy także w kościele katolickim.

DZIEŃ 3
W trzecim dniu braliśmy udział w porannych lekcjach. Następnie udaliśmy się pociągiem do Erfurt-stolicy kraju związkowego Turyngia. Jego główną atrakcją są: Katedra Mariendom i Kościół św. Sewera. Wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy zabytki tego historycznego miejsca, przemieszczając się wąskimi uliczkami. Czas wolny przeznaczyliśmy na degustację lokalnych potraw, zakup pamiątek i pocztówek oraz upominków dla rodzin. Uwieczniliśmy na zdjęciach urokliwą zabudowę rynku i wielowiekowych zabytków. Zmęczeni, ale zadowoleni powróciliśmy do Meiningen. Z dworca kolejowego odebrali nas rodzice uczestników wymiany. Powróciliśmy na kolację. Spędziliśmy miłe popołudnie z rodzinami goszczącymi.

DZIEŃ 4
W piątek czekała nas kolejna, niezapomniana i pełna wrażeń, wycieczka. Odwiedziliśmy Eisenach- miasto słynne z zamku Wartburg, gdzie schronił się Marcin Luter, inicjator reformacji, a także twórca religii protestanckiej. Nasi koledzy i koleżanki z Niemiec postanowili rozpocząć naukę podstawowych zwrotów w języku polskim. Usłyszeliśmy „dzień dobry”, przychodząc na dworzec kolejowy.

Po powrocie do Meiningen udaliśmy się na wzgórze, z którego widać było cudowny widok na malownicze miasto. Stary kościół z jasnoturkusowymi wieżami prezentował się wspaniale na tle czerwonych dachów niskich domów. Wciąż prowadziliśmy wspólne rozmowy, śpiewaliśmy polskie i niemieckie piosenki. Zawarliśmy nowe znajomości oraz poznawaliśmy swoje zainteresowania. Tego dnia każdy z nas doskonalił umiejętności językowe.

DZIEŃ 5
W sobotnie przedpołudnie byliśmy w Akwarium Morskim w miejscowości Zella-Mehlis. Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się przeróżnym, ciekawym stworzeniom zamieszkujących głębiny oceanów. Widzieliśmy zarówno małe rybki neonki, jak i kilkumetrowe rekiny. Spacerowaliśmy po drewnianym pomoście nad krokodylami. Tego dnia odwiedziliśmy także Eksploratę, gdzie indywidualnie wykonywaliśmy doświadczenia fizyczno-matematyczne. Sprawdzaliśmy słuszność trzeciej zasady dynamiki Newtona i szybkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu, obserwowaliśmy ruch wahadłowy. Każdy z nas z pewnością zapamięta taką lekcję.

Po krótkim odpoczynku w pobliskiej restauracji ponownie udaliśmy się na dworzec kolejowy. Ten dzień, mimo nagłej zmiany pogody, przyniósł nam wiele wrażeń i był pełen niezapomnianych chwil. Popołudnie spędziliśmy z rodzinami goszczącymi.

DZIEŃ 6
Niedziela była dniem, który spędziliśmy z rodzinami goszczącymi. Niektórzy z nas mieli okazję wziąć udział w uroczystości bierzmowania swoich kolegów i koleżanek z Niemiec. Pozostali wybrali się na wycieczki, poznając małe, historyczne miasteczka w tej części kraju, a także kulturę oraz tradycję tutejszych ludzi. Uczniowie wypoczywali na świeżym powietrzu.  Część  z nich była w fabryce czekolady, w której można samodzielnie wytwarzać kakaowe specjały. Odwiedzili  także  Muzeum Wojny Trzydziestoletniej (1618-1648) i stare kościoły protestanckie. Odpoczywali w cieniu rozłożystych parasoli małych kawiarenek.

DZIEŃ 7
W poniedziałek  braliśmy udział w porannych lekcjach. Następnie wszyscy spotkaliśmy się w jednej z sal, aby przygotować projekty i prezentację o kolejnych dniach wymiany. Zostaliśmy podzieleni na polsko-niemieckie grupy i rozpoczęliśmy pracę. Korzystaliśmy z wielu materiałów, między innymi z naszych zdjęć.  Po wykonaniu tego zadania mieliśmy trzy godziny czasu wolnego. Część uczniów udała się do centrum Meiningen, aby zakupić prezenty dla rodziny, pospacerować wąskimi uliczkami oraz ujrzeć wspaniały kościół protestancki. Zwieńczenie  tej budowli wyłożono kolorową dachówką. O godzinie siedemnastej ponownie spotkaliśmy się w szkole, żeby zaprezentować nasze prace. Zgromadzeni oglądnęli film o naszym regionie wzbogaconym o muzykę ludową i informacje na temat Krościenka, Grywałdu oraz Krośnicy. Wraz z rodzicami, a także nauczycielami zjedliśmy kolację pożegnalną.

Źródło: Publiczne Gimnazjum w Krościenku n/D
Zdjęcia: Arch. szkoły
Dodaj do:

reklama

Nasi Partnerzy
Gmina Ochotnica Dolna Zwizek Podhalan w Polsce Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy Moutain Touch Poxitel
Polecane serwisy turystyczne
Pieniny Szczawnica Czorsztyn
Misja Pienińskiego Portalu Informacyjnego Pieninyinfo.pl;
Wspieranie turystyki, biznesu, edukacji, przedsięwzięć o charakterze sportowym, kulturalnym, prospołecznym, proekologicznym oraz podnoszenie poziomu i jakości wewnętrznej współpracy społeczności Pienin i najbliższych okolic.