Pojawiły się kłopoty z realizacją dalszego odcinka Velo Dunajec w Tylmanowej. Wójt Ochotnicy Tadeusz Królczyk poinformował o tym, że inwestycja jest zagrożona podczas ostatniej sesji Rady Gminy.
O pojawiających się problemach z realizacją inwestycji Velo Dunajec w Tylmanowej mówił - Jest kilka dużych problemów z Velo Dunajec, jest w ogóle problem z przebiegiem kładki do Królowa. Zostałem poinformowany o tym, że istnieje duże ryzyko że odstąpiona zostanie budowa kładki do Królowa ze względu na brak zgód ze strony mieszkańców na pierwotny jej przebieg. Wiem również, że udało się ustalić inna lokalizację kładki, na co mamy zgody, jednak wykonawca określił, że w nowej lokalizacji kładka jest tak kosztowna, że albo Urząd Marszałkowski dopłaci ogromną kwotę (ok.1 mln złotych), a jeśli nie to sugerują zlokalizowanie jej w gminie Krościenko n.D, od ulicy Zdrojowej do Łąkcicy.
Włodarz Ochotnicy mówiąc bezosobowo wspomniał także o tym: - Mówi się, że my jako gmina pewnych spraw nie byliśmy w stanie na czas przygotować i to daje możliwość wykonawcy, by renegocjować warunki umowy...Jest to kolejna sprawa z przeszłości, która w trybie nagłym na nas spada.
- Gmina dopilnowała wszystkich spraw, za które odpowiadała w momencie pojawienia się tematu budowy ścieżki rowerowej w Tylmanowej - twierdzi Stanisław Jurkowski były wójt Ochotnicy Dolnej i uważa, że oskarżenia o niedopilnowaniu spraw, w czasie kiedy on pełnił urząd wójta, są bezzasadne i mocno krzywdzące.
Inwestycja Velo Dunajec miała być od samego początku wykonana w trybie "zaprojektuj-wybuduj" co oznacza iż wykonawca, który wygra przetarg samodzielnie zleca i prowadzi prace projektowe, w praktyce oznacza to, że gmina nie ma ostatecznego wpływu na kształt inwestycji, w zasadzie pełni tylko funkcję pomocniczą przy uzyskaniu zgód na wyznaczonych trasach przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie (nazywany dalej ZDW).
- ZDW zanim ogłosiło przetarg na wykonanie tras rowerowych miało problemy natury geologicznej, a także z działkami na terenie Tylmanowej. Nasza pomoc jako samorządu w nabyciu koniecznych działek pod budowę w przypadku jednej z działek nie przyniosła dobrego zakończenia, ponieważ jej właściciel zażądał od nas blisko miliona złotych za jej odsprzedaż, a nawet w końcowym etapie rozmów zdecydowanie odstąpił od chęci jej zbycia. (Na wstępnym etapie rozmów samorządy lokalne zadeklarowały pomoc ZDW w zapewnieniu terenu pod trasę - przyp.red.) Ochotnica nie mogła wydać kwoty ok 1 mln zł za kilkanaście arów (ok 16 czy 18 arów), a zresztą w końcowej sekwencji i tak właściciel nie był zainteresowany sprzedażą. Stąd przekreśliło to możliwość poprowadzenia Velo w proponowanej koncepcji. To było w roku 2017 - mówi Jurkowski.
Warto zauważyć, że koncepcji budowy Velo przez Tylmanową było kilka. Pisał o tym w roku 2015 nawet lokalny serwis internetowy TUTAJ. Z uzyskanych informacji wynika także, że ze strony projektantów pojawiały się kolejne rozwiązania jednak na terenach na których ZDW nie dysponowało zgodami właścicieli gruntów. Fakt ryzyka takich rozwiązań zdawał się być zupełnie ignorowany przez wykonawców.
W lutym 2017 roku ZDW ogłosił przetarg na wykonanie odcinka Velo ze Szczawnicy do Zabrzeży. Ze specyfikacji przetargu wynikało, że trasa Velo z Krościenka prowadzi do os. Królowo w Tylmanowej. W os. Królowo przejdzie na lewą stronę Dunajca gdzie powstanie kładka nad rzeką i drogą wojewódzką (wariant nr 1). Pod uwagę brany był również wariant 2 prawym brzegiem Dunajca jednak Regionalna Rada Ochrony Przyrody w Krakowie wydała negatywną opinię. Lewą stroną trasa zostanie poprowadzona po drogach gminnych, by później wrócić na lewą stronę Dunajca. Po lewej stronie Dunajca będzie przebiegać po istniejących drogach gminnych, aż w okolicę oczyszczalni ścieków w Tylmanowej, gdzie powstanie trzecia przeprawa przez Dunajec (z wylotem na wysokości stacji paliw). W gminie Łącko trasa będzie przebiegać wzdłuż krawędzi drogi wojewódzkiej (po lewej stronie). W okolicach siedziby/bazy Empolu zbliży się do Dunajca, żeby następnie przejść w Zabrzeży istniejącym mostem na prawy brzeg.
Przetarg rozstrzygnięto 10 maja 2017 roku (załącznik protokołu). Za ponad 18 mln złotych odcinek ze Szczawnicy do Zabrzeży miała wykonać firma Eurovia z okolic Wrocławia (kapitał francuski). - Myślę, że ZDW ogłaszając przetarg musiało zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma zgody na lokalizację trasy w wersji nr 1, chociażby na działce o której wspomniałem - twierdzi były wójt.
Z uzyskanych przez nas informacji wynika także, w czerwcu 2018 roku gmina Ochotnica wysłała do ZDW komplet zgód na kładkę w os. Królowo (kładka nr 7) w wersji/koncepcji nr 3, którą zaproponowali tamtejsi projektanci. - W spotkaniu w terenie w czerwcu uczestniczyli pracownicy ZDW, projektanci, radni naszej gminy i ja. Wszyscy wspólnie wtedy zaakceptowaliśmy tę wersję lokalizacji, czyli wariant 3, przygotowaliśmy i wysłaliśmy zaraz komplet zgód, choć przypominam, że było to już po przetargu - podkreśla Stanisław Jurkowski i dodaje, że: - Oburzający zdaje się tylko fakt zacierania prawdy na temat tych ustaleń ze strony obecnie urzędującego wójta Tadeusza Królczyka, który nie wiedzieć czemu zamiast bronić interesu gminy i rozwoju regionu próbuje wykorzystać sytuację i niewiedzę obywateli do osobistych zagrywek politycznych i umniejszania pracy poprzedników. Obecny wójt zdaje się kompletnie nie rozumieć sedna procesu tej inwestycji i przedkłada interes wykonawcy ponad rozwój lokalny i interes mieszkańców.
Czy firma Eurovia zatem wykona inwestycję budowy odcinka Velo od Szczawnicy do Zabrzeży w kwocie 18 mln złotych? Czy być może wykonanie odcinka Velo w Tylamowej w wariancie nr 3 podroży inwestycję? Kto w takim razie dołoży środki finansowe? Próbowaliśmy skontaktować się z dyrektorem ZDW jednak nie udało nam się, nie udało się też w ostatnim tygodniu porozmawiać z pracownikami ZDW. Podobnie sytuacja wyglądała w kontakcie z wykonawcą.
Dla przypomnienia odcinek Velo Dunajec ze Szczawnicy do Zabrzeży miał być gotowy do końca czerwca 2018 roku. W jesieni wykonawca zakończył prace w Krościenku w okolicy ulicy Zdrojowej.
Na poniedziałek 4 lutego Marszałek Województwa organizuje w Krościenku spotkanie dotyczące m.in. dalszych działań związanych z Velo. Budowa zintegrowanej sieci tras rowerowych jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
reklama
reklama